Motoriseeritud seikleja väärt abimehed

Võib vast suurema liialduseta öelda, et olen paberkaartide ja atlastega koos üles kasvanud. Mäletan lapsepõlvest, et isal oli alati üks hiigelsuur Eesti kaart käepärast, kuhu peale mõnda pikemat kodumaist sõitu kõik uued läbitud teed pastakaga tähistatud said. Kaartide ja atlaste olemasolu oli toona igati õigustatud – muid navigeerimisvahendeid peale teedeatlaste ja teeviitade ju polnudki.

Aeg on omasoodu edasi läinud, kuid minu side suurte paberkaartide ning teedeatlastega pole kuhugi kadunud, pigem vastupidi. Kõikvõimalikest moodsatest navigatsiooniseadmetest on kaugetesse välismaistesse kohtadesse sõitmisel küll suur abi, aga süda tiksub ikka paberkaartidele. Lisaks kodumaisele kaardikogule, vean paberkaarte koju kaasa ka paljudelt reisidelt. Märgin nendesse põnevaid teid ja kohti ning talletan seeläbi mälestusi, et neid tulevastel uurimistel või järgmistel piirkondlikel rännakutel taasavastada.

Suure tõenäosusega on elukestev paberkaartide ja teedeatlas ‘te huvi suunanud mind ka mu tänaste tööde ja toimetamiste juurde. Sõidan pidevalt uute kohtade, nurgataguste ja põnevate külade avastamiseks mööda väiksemaid teid ja radu ning olen oma sealsete avastuste ja leidude teistega jagamiseks asunud korraldama erinevaid avastamisseiklusi. Sellelaadsete seikluste loomiseks on aga teedeatlas asendamatuks abiks. Auto navikaart võib sind küll ühest kohast teise juhatada, ent piirkonnast ülevaatlikuma ja suurema vaate saamiseks tuleb paberkaart ikkagi appi võtta. Suurelt teelt keerab maha kümneid väiksemaid teid ja radu, mis justkui viivad kuhugi. Aga kas kellegi hoovi, mõnda huvitavasse kohta või siis põneva kaarega suuremale teele tagasi, näitab kõige kiiremini siiski paberkaart. Loomulikult saab sellistel puhkudel kasutada ka netikaarte (google maps, maaamet jne), aga nende miinuseks on asjaolu, et paljud väiksemad teed ja rajad ilmuvad nähtavale vaid sisse suumides. Seevastu on paberkaardile joonistatud kõikvõimalikud olemasolevad rajad.

Motoriseeritud seiklusradade ettevalmistamisele aitavad kaasa ka kõikvõimalikud kaartidele kantud tingmärgid – mõisad, vaatetornid, rändrahnud, vaatamisväärsused, mälestuskivid, kirikud ning viited vanadele sõjaväerajatistele. Lisaks veel lõkkekohad, matkarajad, karjäärid ning palju muud väärtuslikku ja olulist.

Teine suur abimees on Garmini autonavide tarbeks välja töötatud Regio teedekaart. Sellel on auto tavanavidega ning ka Garmini enda kaardiga võrreldes kordades rohkem väärtuslikku informatsiooni. Halvima võrdlusena võin välja tuua juhuse, kus ühe auto originaalnavi ei näidanud Nelijärvelt läbi sõites mitte ühtegi järve?!? Regio navikaardil on aga peale muu tähtsa ja väärtusliku peal ka kõik koduhoovides peituvad tiigid. Lisaks jalgteed, lõkkekohad, peatuspaigad, ujumiskohad, vaatamisväärsused jne.

Kes aga veelgi rohkemat informatsiooni vajab, saab navisse pista käsi-gps’idele mõeldud topokaardi. Siinjuures tuleb meeles pidada, et topokaart on suuresti mõeldud käsiseadmega looduses liikujale. Kaardil on meeletus koguses navigeerimiseks mõeldud visuaalset informatsiooni – kraavidest, kõrgusjoontest ja elektriliinidest kuni mobiilimastideni välja. Andmerohkuse tõttu ei ole topokaart autonavis just parim tööriist, sest navigeerimisseadme arvutusjõudlus võib etteantud andmemahu ees kahvatuda ning seade ei jõua kogu informatsiooni suurel kiirusel liikudes välja arvutada ja ekraanile kuvada. Samuti pärsib sõidutingimustes detailirikka värvilise kaardi joone- ja tähiserikkus kaardi lugemist. Pilt võtab esmapilgul silme eest kirjuks ning mõned olulisemad väiksemad teed võivad jääda märkamata. Tõsi, sellega harjub, ent tavakasutuses tuleks navigeerimiseks valida siiski tavaline teedekaardi versioon.

Samuti ei tasuks karta navikaartide erinevaid vaaterežiime. 3D valikut kasutan pikematel välismaistel reisidel just seetõttu, et selles režiimis on ristmikud ning nendelt maha keeramised paremini ja arusaadavamalt tähistatud. Erinevatel avastusretkedel ning kodumaal sõites toimetab navi aga 2D režiimis. Sellises vaates on kogu ümbritsev piirkond ja teedevõrk oluliselt ülevaatlikumalt näha ning kaardile jäävad ka sellised asjad, millest 3D-vaates muidu märkamatult mööda sõidaks.

Kokkuvõtteks tuleb nentida, et 1:100 000 teedeatlas ning Garminis töötavad Regio erinevad kaardi-sisud on suurepärased tööriistad – avardavad kodumaiste kondajate ja matkajate silmaringi ning pakuvad piirkondadest oluliselt parema ja mitmekülgsema ülevaate. Kui aga tulevikuks midagi soovida võiks, siis sooviks seesugust valikulist navikaardi lahendust, kuhu oma äranägemise järgi ise vajalikke infokihte peale saaks laduda.

Veel postitusi

Riigipilv teeb Regio teenused lihtsasti kättesaadavaks

Mis on Riigipilv? See on riigi omandis olev pilv, milles on võimalik kasutada avaliku pilve teenuseid. Lisaks valitsussektorile on Riigipilve kasutajad kohalikud omavalitsused, elutähtsa teenuse osutajad, riigile IT teenuseid pakkuvad eraettevõtted ja tervishoiuteenuse osutajad. Riigipilv on ehitatud arvestades kõrgeima ISKE klassi H turvalisusnõudeid. Riigipilve haldab ja arendab Riigi IT Keskus. Regio on Riigipilve koostööpartner ja üks … Vaata lähemalt

Kuidas leida endale põnev sihtkoht, kuhu eriolukorras kontaktivabalt minna?

Sihtkohti looduses soovitada on praegu raske. Iga kindel paik või geograafiline koordinaat võib tuua kokku uue rahvakogunemise, mida tuleb vältida. Lihtsalt metsa minna on pikalt kodus istunutel küll esialgu põnev, aga kui tahaks järgmine kord midagi põnevamat ja kindla eesmärgiga näha? Siin on mõned allikad, kust otsida omale sobivaid huvitavaid paiku avastamiseks. Nüüd võib muidugi … Vaata lähemalt

Regio kaardirakendus - Eesti apteegid

Veebikaart on hea visualiseerija  – apteekide kaardirakenduse lugu

Lugu sai alguse 2019 aastal augustis, kui klient pöördus meie poole sooviga arendada veebikaart, mis annaks ülevaate Eestis asuvatest apteekidest. Asukoha informatsioonist veelgi olulisemal kohal oli apteegireformiga seonduva info visuaalne edasiandmine: kas konkreetne apteek vastab 1. aprillist 2020. jõustuvatele nõuetele. Tellijal oli kaardirakendusega  kiire ning töö pidi valmima kahe nädala jooksul. Veebikaart pidi olema lihtne, … Vaata lähemalt